2012. november 18.

My Little Pony, a játék


A korábban már hírdetett MLP játékról Nite készített egy terjedelmes leírást, ennek kismértékben átdolgozott változatát olvashatjátok most.





Mint már írtuk, a Gameloft játékfejlesztő csapata nemrég kiadta az első hivatalos My Little Pony játékot iPhone és Android platformokra. Az előzetesek alapján bizony a rajongóknak beindult a nyálelválasztása, ugyanis a fejlesztők ígéretei alapján a sorozathoz hű grafikát és történetet, valamint az ott is közreműködő szinkronszínészek által előadott szövegeket tartalmaz. Következzen most erről egy kicsit részletesebb ismertető, melyből talán kiderül: megfelel a program a magas elvárásoknak.
A hírekkel ellentétben az alkalmazás boltokban nem “Welcome to ponyville” néven fogjuk megtalálni a játékot, hanem egyszerűen “My Little Pony” címszó alatt. A letöltése teljesen ingyenes, nyugodt szívvel kipróbálhatjuk hát. Arra azért ügyeljünk a telepítése előtt, hogy a Wi-Fi kapcsolatunk működjön, mert maga a játék 17 MB, és indítása után közvetlenül a Gameloft szerveréről ehhez hozzátölt még 90 MB körüli tartalmat.
Ha ezen a pár percen sikeresen túlestünk, megtekinthetjük a felvezető filmet, mely a rajzfilmsorozat legelső részében látható bevezető stílusában ismerteti nekünk a háttértörténetet. Ez alapján Nightmare Moon, a jövendölést beteljesítve, ezer év fogság után kiszabadul, de ebben az alternatív sztoriban nem állítják ám meg a Harmónia Elemei. Szabad garázdálkodása közben lerombolja és örök éjszakába burkolja Ponyville-t, lakosai elköltöznek, kizárólag a könyvtárnak is otthont adó fa marad állva. Ámde a gonosz azzal nem számolt, hogy éppen ide fog visszatérni Twilight Sparkle és Spike, hogy legyőzzék a sötétséget, és újjáépítsék a várost.
Az első lépéseink elvégzésében tanító üzemmód segít, melyben egy nyíllal megjelölik nekünk, melyik funkciót kell éppen aktiválnunk, hogy az aktuális feladatot végrehajtsuk. Amíg ezt a néhány lépést nem teljesítettük, nem tudunk kilépni a játékból, érdemes hát gyorsan végigzongorázzuk a tennivalókat, és megismernünk a játék mechanikájának alapjait.
Legelőször is üdvözöljük az újonnan érkezett pónikat, a hőlégballonra bökve – ekkor tudnak kiszállni abból, és beköltözni a házukba. Természetesen induláskor Twilight lesz a városka egyetlen lakója.
Gyorsan szembetaláljuk magunkat a játék gazdaságának elemeivel: a tallérral és a drágakővel. Általánosságban elmondható, hogy előbbiért tudunk a településünkhöz újabb boltokat, dekorációkat, és jövendőbeli lakosainknak házakat vételezni, míg utóbbi segít abban, hogy a játékidő gyorsabban teljen. Ezzel kapcsolatban meg kell említeni, hogy minden feladat elvégzése egy meghatározott valós ideig tart, például egy üzlet felépítéséig néhány percig is eltelhet.
Kellemes ez a funkció akkor, ha csak rövid játékmeneteket tervezünk, amik közben kilépünk a játékból, telefonálunk, intézzük a dolgainkat, és mikor legközelebb újra pónijaink felé nézünk, készen állnak a dolgok, amiket elindítottunk (erről beállítható figyelmeztetést is küld telefonunk).
Sokkal idegesítőbb viszont, ha folyamatosan szerettük volna élvezni a játékot, mivel ilyenkor rengeteg üresjárattal szembesülünk, amit csak értékes drágakövek felhasználásával rövidíthetünk le.
Létezik még a játékban egy úgynevezett szociális pont, melyet kristály szívek jelölnek. Ilyeneket úgy gyűjthetünk, ha barátainkkal kapcsolatot teremtünk facebookon vagy a Gameloft közösségi oldalán keresztül.
Tallérokat és drágaköveket háromféleképpen szerezhetünk a városunk újjáépítéséhez. Első, legtriviálisabb megoldás szerint üzleteket építünk, melyben pónijaink dolgoznak. Akár hárman is munkát találhatnak egy ilyen építményben, és minél többen segítenek be, annál több tallért kaphatunk.
Második megoldás a küldetések teljesítése. Ezek végrehajtandó részfeladatokból állnak, egy apró, hangulatos leírással körítve, melyből kiderül, miért is lesz jó városkánknak a megoldásuk. Mikor végzünk velük, az előbb említett javakon kívül XP-t is kapunk, melyekből eleget összegyűjtve szintet is léphetünk. Ennek annyi a jelentősége, hogy bizonyos épületeket, pónikat csak egy adott szint elérése után szerezhetünk meg magunknak. Érdemes hát fél szemünket mindig az aktuális küldetésen tartani, mert ugyan városunkat e nélkül is felépíthetjük, ellenben ekkor nem jutunk hozzá néhány hasznos előnyhöz.
A harmadik megoldás természetesen, hogy az alkalmazás boltban igazi pénzünket átválthatjuk a játékbeli kincsekre. Ez a fajta kicsalása nehezen megszerzett IRL jövedelmünknek, be kell lássuk, nem váratlan a hasonló ingyenesen játszható (Free to P[l]ay) játékokban, lássuk be a Gameloft sem jótékonysági intézmény.
Elsőre tehát eléggé rabszolgasorsnak tűnik pónijaink élete, hiszen látástól vakulásig dolgoznak lakhelyük felépítéséért, és hogy mindenki vissza tudjon költözni. Szerencsére a sok munka között akad idő kikapcsolódásra is, különböző minijátékok formájában. Ezekből jelenleg kétféle adódik: labdázhatunk és almát szedhetünk kis kedvenceinkkel. A játékért cserébe minden póni mellé csillagokat gyűjthetünk, melyek azt jelképezik, milyen jó a kapcsolatunk vele.
Egy teljes csillag megszerzésekor pedig elmehetünk repülni egy kört, ahol érméket kaphatunk el, valamint felhőket oszlathatunk. Kellő mennyiségű felhő eltakarítása után néhány másodpercig hangsebesség üzemmódra kapcsolva tisztíthatjuk meg a pályát. Mindhárom minijátékot időre kell teljesítenünk, nagyjából húsz másodperc áll a rendelkezésünkre, melyet sehogy sem lehetséges meghosszabbítani. A pónik nem is hajlandóak bármikor játékra, néha negyven percnek is el kell telnie, mire ismét készen állnak. Ez az idő természetesen drágakövek felhasználásával ugorható, és azt is hozzá kell tenni, hogy egyébként is kemény tallérokat kell fizetnünk minden alkalomért.
A fent felsoroltakon kívül rendelkezésünkre áll még Flim és Flam lufipukkasztó sétra, ahol naponta egyszer ingyen, valamint drágakövekért vagy szociális pontokért cserébe véletlenszerű ajándékokat szerezhetünk be. Érdemes erre is időt szakítanunk, hiszen vannak olyan pónik és épületek, akikhez csak így juthatunk hozzá.
A játékban távlati célként említhetjük a sötétség elűzését, melyre egyébként is szükség van városunk bővítéséhez, hiszen csak a napfényes területekre építkezhetünk. Minden egyes sötét terület feltárásáért fizetnünk kell, és ez még nem minden: néha sziklákat és más akadályokat kell igen drágán eltakarítanunk. Ehhez képest a repkedő parasprite-ok elűzése viszonylag egyszerű, csak rájuk kell bökni, és a kis bogárkához hasonló színű, Harmónia Elemeit ábrázoló szilánk felhasználásával elrepül.
Nem említettük még ezeket a speciális szilánkokat, melyekből természetesen hat féle létezik, és véletlenszerűen kaphatjuk a játék közbeni egyéb tevékenységeink eredményeként. Érdemes gyűjtögetni őket, mert ezekkel tudjuk aktiválni az Elemeket ábrázoló oszlopokat. Ha mind a hat oszlopot aktiváltuk, elűztük a sötétséget, és megnyertük a játékot. Arra is használhatóak, hogy ha túl sok szilánkunk van, ezeket böködve pénzre válthatjuk őket.
Amúgy is jó ötlet a rendelkezésünkre álló területen minden fára és bokorra rábökni, mivel néha tallérok gurulnak ki belőlük, és ha eleget nézelődünk a térképen, más játékosok által a számunkra hagyott kincsesládákat találhatunk (természetesen csak akkor ha vettünk fel barátokat), és még akár Derpy-vel is összefuthatunk.
Láthatjuk tehát, éppen elég elfoglaltságot biztosít a játék, akár hosszú téli napokat is átvészelhetünk vele unatkozás nélkül, és a folyamatos szintlépés, az elérhető új tartalmak, érdekes küldetések minduntalan arra ösztönöznek, hogy tovább játsszunk vele. Az alkalmazás grafikája egyébként is szeretni való, hű a rajzfilmsorozathoz, és a szinkronszínészek is gondoskodnak róla, hogy a külcsínbe ne tudjunk belekötni.
Van azért néhány fájó pont, amit a rajongók a szeretet és elfogadás elveinek gyakorlása közben is sűrűn felemlegetnek. Egyik ilyen például, hogy a keresettel nem rendelkező fiatalok, gyerekek számára talán kicsit túlzónak tűnhet az a rengeteg módszer, amivel az elvileg ingyenes alkalmazás megkeseríti az életüket, mindenképpen pénzköltésre buzdítva. Sokan panaszkodnak, amiért magasabb szinteken hihetetlen időbe kerül egy-egy cél megvalósítása, a tallérok összekuporgatása, és ilyen apróságok, mint például egy szikla eltakarítása vagyonokat képes felemészteni pillanatok alatt. Arról nem is beszélve, ha a minijátékokban például dupla mennyiségű pontot szeretnénk gyűjteni pónink számára, tízszer annyit fizethetünk érte, ami jól szemlélteti a felmerülő aránytalanságokat.
Azok, akik egyébként megengedhetnék maguknak, hogy fizessenek a játékért, szembesülni fognak a tallérok és drágakövek hihetetlen áraival – gyors próbát végezve ahhoz, hogy két napnyi nyugodt játékkal a tizennegyedik szintre feltornázzuk magunkat, könnyen elkölthetünk 16000 magyar forintnak megfelelő összeget. Többször felmerül hát a kérdés, nem lett volna-e szimpatikusabb megoldás a játék gazdaságát jobban kiegyensúlyozni, esetleg azon az áron is, hogy magáért az alkalmazásért esetleg fizetni kelljen 4-8 dollárt.
A szociális pontokat viszont semmilyen módon nem tudjuk megvásárolni, csak ha barátainkkal együtt játszunk. Ez két problémát vet fel rögtön, egyfelől sok magányos szekrénypóni nem fogja élvezni ezt a funkciót – bár egyébként az ötlet a sorozat jelmondata alapján, miszerint “a barátság varázslat”, igencsak támogatható. Másrészt a programban sajnálatos hibák akadályozzák barátaink felvételét, így ha lenne is kivel megosztanunk az élményeinket, a technika ördöge könnyen az utunkba állhat.
Nem csodálkozhatunk hát azon, hogy csalafinta játékosok különböző módokon igyekeznek megkerülni az alkalmazásba beépített korlátokat. Ilyen például a telefon órájának átállítása az építkezéseinket felgyorsítandó, és egészen a játék módosított verziójának feltelepítéséig is elmehetünk, melyben minden vásárlásunkkal pénzköltés helyett pénzt termelünk. Az ilyen fajta csalások használatát mindenki a saját vérmérsékletének megfelelően végezze csak, hiszen a játékélményt erősen befolyásolni képesek.
Mindent összefoglalva elmondhatjuk, egy igen színvonalas játékot sikerült a Gameloftnak megalkotnia, még ha nem is teljesen mentes minden problémától. Bízzunk benne, hogy a jövőben különböző javítások és új tartalmak kiadásával az összképet sikerül ennél is pozitívabb irányba módosítaniuk.